Olen hieman tutustunut pintaa syvemmältä (no, ainakin suhteutettuna omaan tietotaitoon, joka ei nyt ehkä ihan niin korkealla tasolle ole) matematiikan aksiomatiikkaan ja kuinka kaikki matematiikka perustuu sääntöihin ja sopimuksiin, jotka "vain pitää hyväksyä". Esim. matematiikan eräällä tunnilla tässä taannoin kysyin jotain jostain, että miksi jokin juttu oli niin kuin oli, niin opettaja vastasi että se on vain "sopimus", joka pitää hyväksyä [jotta päästään eteenpäin asiassa]. No, tämä asia oli sinänsä simppeli juttu ja ei perustavanlaatuinen aksiooma, vaan ihan vain periaatteessa laskusuoritus, jonka vastaus oli yllättävä ja epäintuitiivinen (näitähän riittää matematiikassa). Kunnianosoitukset ja kiitokset kuitenkin opettajalle, joka selitti varsin hyvin että miksi asia on näin, ihan esimerkein ja askel askeleelta. Eli tässä vinkki matematiikan opiskelijoille, joka on melko lailla itsestäänselvyys: Jos sinulla on jotain askarruttavaa mielessäsi, kysy opettajaltasi enemmän asiasta! Opettajat kuitenkin tekevät tätä työkseen ja tietotaito esittää vastaus varmasti löytyy - varsinkin jos sinulla on hyvä opettajaa, niitä kun nyt on laidasta laitaan. Mikä on sinänsä harmi. Jotkut opettajat ovat vain 10x parempia opettamaan kuin jotkut toiset, mutta tämä menee taas ehkä enemmän psykologian tms. puolelle, joten ei enempää tästä. Ai niin, vielä yksi asia, jonka haluan mahduttaa tähän kappaleeseen. Kysyin eräältä toiselta matematiikan opettajalta tässä myös taannoin, että mitä on i^i eli i korotettuna eksponenttiin/potenssiin i. Tästä tuli sinänsä yllättävä vastaus opettajalta, kun kuitenkin opettaa pitkän matematiikan kaikkia linjoja; hän ei tietänyt vastausta ja ei osannut sanoa kysymykseeni mitään. Buahah!
Okei, seuraava kappale. Vihdoinkin. Tarkoitukseni oli kirjoittaa otsikon mukaisesti uuden/uusien matematiikan luomisen mahdollisuuksista, mutta kirjoitin aika paljon ohi aiheesta jo äskeisessä kappaleessa, joten en taida tällä kertaa perehtyä niin syvästi tähän, vaan jätän suosiolla ensi kertaan. Tai johonkin kertaan, jos ei ensi kertaan. Kirjoitusinspiraationi hieman lyssähti nyt. No, joka tapauksessa matematiikka perustuu tällaisiin aksioomiin, jotka täytyvät hyväksyä, ennen kuin tehdään mitään rakentavampaa. Katsoin tästä juuri itse asiassa tänään videon professori Norman Wildbergeriltä ja odottelen tässä innolla ensi kertaa kun perehdytään lisää samoihin aiheisiin. Ja aiheethan siis nimenomaan on tässä uudessa ja seuraavassa videossa aksiomaattisten väitteiden ongelmallisuus. Ja tuosta sitten pulppusi oma ideani, että voisi huvikseen tehdä uudenlaisen "matematiikan", joka perustuu ihan erilaisiin sääntöihin. 1 + 1 = 3? Onnistuu! Tosin olen niin huono kirjoittamaan tai tekemään tällaista operaatiota, että jätän aiheen lähinnä siitä hieman ohi skriivailuun. Luin taannoin jonkun tekemän kommentinkin juuri tästä, että kuka tahansa hieman perehtyneempi matematiikan opiskelija voisi helposti tehdä ihan uudenlaisen matematiikan.
No jooh. Tähän jää kirjoitteluni tältä erää. Ensi kertaan! Ensi kerralla kirjoitan ehkä hieman irrationaalisista luvuista ja miten niitä voisikin itse asiassa käsitellä erittäin rationaalisina numeroina. Kiitos ja näkemiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti